pátek 13. září 2013

Dřevěná terasa - zpracování terasovek

Jak jsem slíbil v části o okraji terasy, tak se budu trochu věnovat získávání půlmetrových odřezků terasovek. A proč vůbec řeším něco jako odřezky u nové terasy, kterou mám zcela ve svých rukách? Že by chyba plánování? Příčinu spíše hledejte v příspěvku o mé zkušenosti s dodavatelem dřeva - nemám moc chuť to znovu rozmazávat.

zkracování terasových prken
Příprava ke zkrácení terasových prken.



Příprava terasovek tedy spočívala ve dvou krocích:

Zkrácení o půl metru

Tady jsem měl na výběr z mnoha možných postupů.
  • Asi nejdostupnější by bylo vzít okružní pilu, na každou terasovku si vyznačit řez a říznout. Přesná práce s maflem ale předpokládá, že budu mít vždy připravenou vodící lištu, podél které pilu povedu. A chystat něco takového 32x se mi opravdu nechtělo.

  • Nejrychlejší a nejpřesnější by byla kapovací pila. Ta ale bohužel nepatří prozatím do mé výbavy, takže jsem mohl pouze teoreticky snít o tom, jak rychle by to s ní bylo hotové.
Kapovací pila, se kterou by bylo krácení terasovek procházkou růžovou zahradou


  • Experimentální cesta byla ta, kterou jsem nakonec zvolil - s využitím ruční pily. A to ne ledajaké, ale japonské pily ryoba
japonská pila ryoba
Japonská pila ryoba po akci na 12x12 trámku

O japonské pile ryoba se chystám napsat samostatný příspěvek, takže jen ve stručnosti. Pořídil jsem si ji, protože jsem neměl jak řezat velké trámy. Motorovou pilou je to pro mě spíše martyrium, elektrická pila ocaska se ukázala jako velmi nepřesný bazmek a tak jsem ustoupil stranou a nechal se zlákat nadšenými reakcemi na ryobu. A nepochybil jsem. Odměnou byly rychlé a hlavně milimetrově přesné řezy napříč vlákny.

Po vyzkoušení na nosných trámech pro pergolu jsem si řekl, že takto zkusím krátit i terasovky. Chtělo to vymyslet správné workflow a potom už šla práce správně od ruky. Jak tedy na to?

Rozhodně nemá cenu s ní řezat terasová prkna jedno po druhém, to bych to rovnou mohl dělat maflem. Tak jsem se rozhodl, že z prken udělám trámek a pevně jsem spojil vždy 4 k sobě. Maximálně důležité bylo dokonalé lícování a stažení z obou stran řezu. Pokud bylo jen na konci, tak po odřezání první desky by se začala kroutit a přesnost by byla v háji.

Terasové desky spojené k řezání
Svázané desky připravené k řezání

Jakmile jsem je měl spojené, odměřil jsem si vše potřebné, udělal i na boku kolmé rysky a nesměle řízl. 

řezání japonskou pilou ryoba
Řezání terasových desek japonskou pilou ryoba

A poté jsem viděl, že je to dobré! Tak jsem pokračoval, hlídal pro jistotu kolmost na obou stranách a po chvíli, zcela bez námahy odpadly odřezky. Výsledkem byl krásný čistý řez bez odštěpků, otřepů a jiných zlomyslností. Takže za mne spokojenost. 

Stačilo celý proces opakovat 8x a všechny desky byly krásně rovně zkráceny. A ještě jsem měl dobrý pocit návratu k čisté ruční práci.

Natírání


Natírání bylo opakem výše zmíněného. Bohužel zde selhává veškerá mechanizace a nastupuje tupá, smradlavá, nudná a monotónní práce. Zkrátka a jednoduše - bylo potřeba 32 desek natřít ve třech vrstvách oboustranně. Pokud někoho zajímají čísla, tak to byl téměř 700 metrů dlouhý pruh o šířce 12 cm. Plus stejně dlouhé hrany :) 

Naštěstí jsem dostal dobrou radu z Tesaříkova Facebooku a přivolal na pomoc kamarády.


A úspěch se dostavil. Přiběhl jako na zavolanou jeden skřítek (přes 2 metry vysoký) a hned to šlo lépe od ruky. Škoda, že jsme stejný nápad neměli kdysi při natírání obkladových palubek na dům. Těch bylo k 6ti kilometrům!

Natírání terasových prken
Natírání a následné sušení desek po každé vrstvě barvy.

Použil jsem tenkovrstvou lazuru Xyladecor, kterou máme všude na domě i okolo a velmi se osvědčila. Uvidíme, jak často ji budu obnovovat. První předpokládám tak po 2 letech a potom už to bude dělat junior!

A to by bylo snad vše? Už se začalo i pokládat, takže malý sneak peek: z té již konečné fáze terasy:


Pokládání terasových prken - náhled pro nedočkavce



    3 komentáře:

    1. Skvělá práce. Jakou ryobu jste použil? Je více rozměrů a já nevím jestli jít do 240 nebo 270.Muzete doporučit?

      OdpovědětVymazat
    2. Tady ten váš seriál o stavbě terasy se mi hodně líbí. Já už se asi rok snažím manžela dokopat k tomu, aby nám na zahradě postavil alespoň pergolu. Bohužel zatím se k tomu pořád nedostal. Přemýšlela jsem jestli nebude jednodušší řešení to svěřit nějaké firmě. Zkoušela jsem si to googlovat a dost se mi líbí třeba takové ty moderní hliníkové pergoly. To by u nás podle mě nemuselo vypadat špatně.

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. Tak to my třeba pergolu taky bohužel nemáme, i když bych ji chtěla. Alespoň že máme to posezení na terase. Vysadila jsem tam teď plno květin, takže je tam to prostředí opravdu příjemné. S mužem jsme se bavili, že bychom si tam mohli ještě koupit nějaký gril, viz třeba https://www.avenberg.cz/k131-grilovani-grily-dle-vlastnosti-levne-grily a přes léto rozjet grilování. Myslím si, že právě to k létu stejně tak nějak patří.

        Vymazat