pondělí 29. července 2013

Dřevěná terasa - pokládka roštu

Když už jsme byli s těmi patkami tak rychle hotoví, byla by škoda nevyužít trochu volného času rovnou na položení roštu pro terasu. Nutno říct, že nejdříve byla  potřeba trocha přípravy.

Hotový rošt na terasu
Připravený rošt pro položení terasovek.

Spojování latí v trámky






Rošt pod terasu by měl být ze stejného materiálu jako samotná terasa. Ta bude modřínová, tedy bude potřeba modřínový rošt. Jenže dodavatel měl modřínové jen podkladové latě 4x7 cm, nikoliv trámky, které jsem potřeboval. Tak není nic snazšího, než si vytvořit trámek z lepeného profilu. Využil jsem samozřejmě mé oblíbené kolíkování

Vsuvka: snažím se přichystat video tutoriál pro kolíkování, ale vzhledem k venkovním pracím to není zrovna na pořadu dne. Tak si alespoň vychutnejte připravené intro

Ale zpátky k našim trámkům. Vynesl jsem si ven stolní vrtačku, nadělal dírky do třech latí, zandal kolíkovací hroty, obtiskl tak aby trámky na sebe lícovaly, vyvrtal díry podle obtisklých vrtů, zatloukl kolíky, napatlal lepidlem a pevně k sobě spojil. Druhý den jsem měl 3 krásně rovné (více méně) trámky 7x8 cm.
Lepený trám pro podklad roštu
Lepený profil jako podkladový trámek
Stačilo všechny latě i trámky natřít a měl jsem materiál připravený k připevnění. Opět využité zbytky ověřeného tenkovrstvého Xyladecoru, tentokrát ve dvou vrstvách.
Natírání podkladových latí pro terasu
Natírání podkladových latí.

Montáž roštu 

První krok bylo položení zahradnické netkané textilie pod rošt. Ta zamezí prorůstání plevele zpod terasy. Je to řešení ověřené již mnoha lety na různých místech v zahradě. Používáme textilii pod kamínky i pod kůru. A následné plení záhonů je naprostá radost (alespoň ve srovnání s tím tradičním!). Pro patky jsem prostřihl co nejmenší otvory a položil na zem. Nechal jsem z každé strany dostatečné přesahy (vždy je snazší odstřihnout kousek, než složitě napojovat).
Netkaná textilie položená v připraveném výkopu.
Netkaná textilie položená v připraveném výkopu.
Vzhledem k tomu, že patky byly betonovány přímo s trámky, tak odpadlo složité vyměřování. Jednoduše stačilo nasadit a do připravených děr dát metrické šrouby a samojistícími matkami dotáhnout.
Podkladový trám v zabetonovaných patkách
První trámek připevněný v připravených patkách
Příčných podkladových latí jsem měl celkem 9 - položené měly být po 40 cm. Nejdříve jsme dali dvě krajní a zbytek mezi ně v pravidelných rozestupech. A při pokládání 4. latě jsem narazil na problém! 4 latě z 9 byly nepochopitelně kratší o 8 cm. Místo 4 metrů jen 3,92. A jelikož patky byly betonovány na přesnou rozteč 4 metrů, tak jsem byl rázem o průšvih bohatší. Problém vznikl někde u dodavatele (namátkou jsem si ověřil u 4 kusů, že jsou v pořádku - ale teorie pravděpodobnosti tentokrát stála proti mně), ale jelikož jsem už je měl natřené, tak jsem rezignoval na nějakou výměnu. Prostě jako vždy nějak ohnu projekt :) Položili jsme tedy latě na střídačku (dlouhá, krátká, dlouhá...) s tím, že na krajích udělám nosnou obrubu.
položený rošt pro terasu
Položený rošt pro terasu (v detailu je vidět, krátké a dlouhé latě).
Po přidělání jsem chtěl samozřejmě otestovat pevnost roštu. Na ogara to bylo dobré, ale pod mojí střední vahou se latě začaly prohýbat. A jelikož potřebuji mít vše dimenzované na těžkou váhu - tak jsem z jedné bouračky sehnal cihly a pod každou lať pěkně jednu napasoval. Jednak to zatížilo pěkně plachtu a hlavně se latě zcela přestaly prohýbat.
Testování průhybu roštu na terasu
Ogar si chudáček myslel, že mu taťka přichystal nějakou novou prolézačku.
Přidávám pro úplnost jednu fotku s podloženými latěmi pomocí cihel z bouračky.
rošt na terasu - podložení cihlami
Rošt podložený cihlami pro eliminaci pružení latí. I s úspěšným zátěžovým testem.
Časová náročnost:
  • příprava 3 lepených trámků - cca 3 hodiny v 1 člověku
  • natírání trámků a latí ve dvou vrstvách - cca 2 hodiny ve 2 lidech
  • položení plachty a roštu - cca 1 hodina ve 2 lidech
Na další díl si pravděpodobně chvíli počkáte, protože natřít 18 metrů čtverečních terasovek ze dvou stran ve třech vrstvách chvíli potrvá. A položené je už natírat nechci. Takže trpezľivost priateľa.

Žádné komentáře:

Okomentovat