čtvrtek 18. července 2013

Dřevěná terasa - betonování patek

Terén by byl nachystaný, vyrovnaný a tak nezbývá než nachystat patky pro podkladový rošt terasy. Jelikož už nejsem jen teoretik a mám nějaké to betonování kotevních patek za sebou (ano, stále jen to jedno), nemusel jsem vymýšlet jiné způsoby kotvení a šel rovnou do betonu a U patek.

Materiál


Jak se normálně hobby marketům bráním, tak pro tyto záležitosti jsou nejpraktičtější a umožňují člověku překlenout vlastní blbost! To si takhle někdo koupí 9 patek na 10 cm trámek s tím, že spojí dvě 5x7 cm latě. Dojede si s tím nákupem spokojeně domů a tam zjistí, že má 4x7 cm latě. Tudíž bude muset za hlasitého nadávání vymyslet, jak ukotvit 8 cm trámek v 10 cm patce. Nebo ... využije nadstandardních služeb nadnárodních řetězců, dojede zpátky do hobby marketu, vrátí velké patky, vezme potřebné 8 cm patky, rozdíl peněz je mu bez problému vrácen i když byl celý nákup placen kartou.

Stav pracoviště před zahájením prací. Pouze jsou donesené patky.


Patky tedy byly vyřešené a jaký beton? Zvítězila lenost a hlavně zvědavost. Chtěl jsem vyzkoušet patkový beton. Prý stačí jen nasypat do díry a zalít vodou. Sice byl trochu dražší, ale za vyzkoušení to stojí. Cenu nákupu můžete vidět v rozpočtu celého projektu.

Postup


Nejdříve bylo nutné zaměřit a vykopat díry pro patky. Předchozí vyměřování zahrnovalo jen celý prostor pod pergolou, nikoliv samotnou terasu. Nejsnazší bylo použít již nařezané trámky a pěkně postupně vše dostat do požadovaného tvaru. 

betonování patek - vyměření
Vyměřování děr pro zabetonování patek

Tady by se hodilo říci jeden tip, se kterým přišel můj pomocník (se šikovností a zkušenostmi přesahujícími mnohonásobně ty mé). Připevnil jsem si patky rovnou na trámek do požadovaných pozic (7 cm od obou konců, uprostřed a 2cm nad dno patky). Podle této šablony se následně vykopaly přesně padnoucí díry. Stejný postup jsem opakoval i na zbývajících 2 trámcích. 

betonování patek - zaměření
Rozvržení všech 9 děr připravených pro patky.

Když jsme měli hotové základní rozvržení, bylo snadné vše dát do stavu, kdy bylo možné betonovat patky již napevno. Nejdříve jsme zkontrolovali úhlopříčky pro zajištění kolmostí stěn. Potom jsme vyrovnali vše do vodováhy (nosné trámky s minimálním sklonem pro zajištění odtékání dešťové vody). Na potřebných místech jsme podložili trámky destičkami. Patky se tak dostaly přesně na místo, kde následně byly potřeba. Stačilo zasypat a zalít vodou.


betonování patek - vodováha
Vše je ve vodováze, jak má být!

betonování patek - zajištění na místě
Jednu stranu bylo potřeba více podložit deskami.

betonování patek - zalít vodou
Nasypat beton, zalít vodou. Ve třech vrstvách po 2 minutách. A to je vše.

Použitý beton byl rychletvrdnoucí a opravdu chvíli po zalití byl již velmi pevný. Vzhledem k horku venku panujícímu jsem ho párkrát zaléval. Plně zatižitelný měl být už po 2 hodinách. Nechali jsme ho ale přeci jen přes noc odpočinout. A ráno držely všechny patky jak zabetonované! Takže můžeme pokládat rošt.

Časová náročnost této fáze (bez dvojitého nákupu): ve dvou lidech cca 3 hodiny

4 komentáře:

  1. Dobre tipy,diky za ne,pristi tyden jdu patkovat terasu😁

    OdpovědětVymazat
  2. Taky musím poděkovat za rady. Právě stavba terasy na mě totiž bude čekat hned jak se oteplí. Původně jsem to chtěl stihnout ještě před zimou, dokonce i stavebniny na to už mám nakoupené, ale počasí prostě nepřálo, tak jsem byl nucen to odložit. No, jsem moc zvědav jak to v mém případě dopadne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jak to dopadlo? Pustil jste se do toho? Taky jsem letos právě stavěl terasu a už to mám víceméně hotové. Rád bych ale ještě nějakým způsobem vyřešil zastřešení. Docela se mi líbí posuvné zastřešení terasy. Je to sice jedno z těch dražších řešení, ale myslím si, že velmi praktické.

      Vymazat
  3. Prošel jsem si celý váš seriál o stavbě terasy a je to pro mě opravdu velká inspirace. Přesně do něčeho takového bych se z jara rád pustil. S dřevem pracovat umím, takže toho se moc nebojím, s tím betonováním už to ale bude trochu horší, to jsem nikdy nedělal. Ještě z dob, kdy nám jedna firma dělala rekonstrukci, tak tu zbyl nějaký beton od Baumitu. Je ho celkem dost, tak snad to pro tento účel bude stačit.

    OdpovědětVymazat