úterý 4. června 2013

Klouzačka - vlastnoruční skluzavka

Jak jsem psal v příspěvku k výběru materiálu zavrhli jsme použít plastovou klouzačku a zkusil jsem vytvořit vlastní. Díky tomu ušetřit cca 2000 Kč. Tak jak na to?



Skluzavka už i s dojezdem usazená na konstrukci.

1. vyměření

Schválně jsem nechal výrobu skluzavky až na moment, kdy bude hotová konstrukce pro její připevnění, abych mohl přímo v terénu vyzkoušet a zaměřit potřebné úhly bočnic. Ihned po smontování konstrukce jsem k ní připevnil  bočnice, nastavil kluznou plochu jak bude v reálu a poté zakreslil potřebné řezy. Nejlépe napoví obrázky.

Přesně usazená skluzavka umožní zakreslení řezů bočnic pro finální umístění.
Pohled z boku na podložení skluzavky pro přesné zaměření

Poté co jsem odřezal jednu bočnici, tak jsem podle ní zakreslil i tu druhou a také uřezal. Nejrychlejší to bylo pilou kmitalkou.

Jedna bočnice uříznutá, druhá zakreslená a připravená také k zakrácení.

2. frézování 

Po uříznutí obou bočnic nastala největší dřina. A to vyfrézovat po celé délce hluboký zářez pro zasunutí překližky. Bylo to opravdu dlouhá a urputná práce. Zafrézovat do hloubky 2 cm i do šířky 2 cm na takovou délku a na dvě bočnice mi zabralo dvě hodiny práce. Pro rovnou drážku jsem použil boční doraz, což mi celou věc trochu usnadnilo.

fréza s bočním dorazem při práci na zahloubení drážky pro skluzavku
Jedna bočnice vyfrézována. Druhá ještě čeká na zakreslení drážky.

3. vyzkoušení

No po dlouhém boji jsem konečně mohl vyzkoušet osazení skluzavky na konstrukci. Výsledek parádní - vše sedělo jak mělo, dokonce bych nemusel klouzavku přišroubovat. Není větší radost, než po dlouhé dřině smlsnout smetanu. Posuďte sami...

Skluzavka osazená na konstrukci.
Detail usazení skluzavky
Detail dojezdu skluzavky.

Nejdříve jsem si myslel, že jen dodělám nástupní plošinku a bude vše hotovo. Ale po inspekci manažera kvality byl požadavek na skluzavku rozšířen o dojezd do roviny, aby se ogarovi pěkně vystupovalo a nehrozilo odražení paty nebo jiné zranění. Už jsem měl ale upřímně plné zuby frézování drážek a tak jsem zvolil alternativní metodu - pilou okružkou zvanou též mafl. 

4. dojezd

Drážkování pomocí mafla

A musím říct, že to bylo o mnoho zábavnější, rychlejší a efektivnější. Otázkou je, jestli to není jen tím, že to bylo na tak krátkém kousku. Kdybych prořezával drážku po celé délce, tak bych se asi taky zapotil. I když na druhou stranu - pila má výhodu, že nastavený prořez zvládne jedním tahem, kdežto frézovat se musí postupně v několika krocích.

Dojezd klouzačky umístěný tam kde má být.
Už i druhá bočnice pěkně pasuje. Také zde drážka udělaná maflem.

Nakonec nezbývá než vše zase vyzkoušet na místě. A ano - došlo i na první cvičné skluzy. Takže teď zbývají již jen schůdky a všechno natřít a sešroubovat. A bude hotovo - však již je čas začít jiný projekt. Tentokrát trochu větší...

Skluzavka už i s dojezdem usazená na konstrukci.

Žádné komentáře:

Okomentovat