sobota 20. dubna 2013

Dřevěná terasa levně, efektivně a flexibilně

Po nastěhování se do nového domu nás čekalo mnoho dodělávek zajišťujících dostatečný komfort uvnitř i venku (a tento fakt je platný i po 5 letech bydlení). Jedním z urgentních úkolů byla terasa. Stavební firma po sobě zanechala na naše přání pouze vybetonovaný základ a na nás bylo vymyslet a osadit odpovídající dřevěnou terasu.

Terasa na jaře po zametení čeká na pokládku dřeva.
Je samozřejmě několik cest, jak to udělat kvalitně a většina z nich ukrutně drahých počítajících s dodávkou na klíč a tropickým dřevem. Největší nevýhoda takové terasy je ovšem její pevné přidělání. Vzhledem k Valašským zimám jsme chtěli něco flexibilního, co na zimu lehce sklidíme. Nejsem totiž zcela přesvědčen, že tropické dřevo vydrží 5 měsíců v roce pod sněhem a teploty od -35 stupňů po mnoho let.





Moje řešení vyžadovalo následující podmínky:
  • lehká konstrukce, kterou lze rychle sklidit a znovu vrátit
  • klasické dřevo s vyšší trvanlivostí ale přijatelnou cenou
  • položení terasovek ve vzduchu na velmi trvanlivém roštu
A jak jsem to vyřešil?

Jednoduše: borovicové terasovky na roštu z tlakově impregnovaných smrkových latí v 16 blocích 1m širokých a 1,5m dlouhých.

A jak to splňuje podmínky?

Flexibilita: Na podzim postupně odnosím těch 16 bloků na severní stranu domu a opřu je o zeď pod přesah střechy, kam sníh nemůže. Nejsou nejlehčí, ale jako jednorázová činnost to zabere max. 1 hodinu času a trochu se protáhnu.

Komplet zazimovaná terasa
Výdrž: Borovice opravdu vydrží. Navíc není trvale vystavena nepříznivým podmínkám. Terasa je samozřejmě vyspádovaná, takže déšť okamžitě steče. Ve vodě a nepořádku také neleží díky roštu. Tlakově impregnovaný rošt po 5 letech používání nejeví žádné podstatné změny.

Cena: Terasovky jsme koupili v nějaké akci v OBI nebo Baumaxu. Za 100 Kč / 2m prkno. To je cca 8 000 za prkna + 1800 za impregnovaný rošt + 200 za vruty a jsme na 10 000 Kč za "nezničitelnou" terasu. Kalkulace na poctivé exotické dřevo na naši terasu včetně pokládky vycházela na cca 55 000 Kč. A nevěřím, že vydrží 5x déle.

Postupné pokládání jednotlivých dlaždic
No abych nebyl jen pozitivní tak jednu nevýhodu (kterou můžete ale lehce vyignorovat podle přiloženého návodu) a jednu mou velkou chybu (kterou díky upozornění také nejspíše nezopakujete).

Nevýhoda: údržba - rozuměj natírání terasy. Používáme standardní a námi ověřený tenkovrstvý Xyladecor, který máme všude na domu. Ale na terasu působí počasí opravdu velmi intenzivně. Přes parné léto ji i pravidelně poléváme pro zvýšení vlhkosti na terase. A barva se rychle sprašuje. Ideální by bylo každý rok na jaře celou terasu natřít (2 vrstvy). Ale komu by se něco takového chtělo proboha dělat? A naše řešení? Rozhodli jsme se, že se nám moc líbí patina, která na dřevě časem vzniká a veškeré natírání jsme už 3. rokem vypustili :)

Chyba: no musím si to omlátit o hlavu a považujte to za Cimrmanovské: "Tudy ne přátelé". Jedná se o umístění latí na roštu. Dal jsem je cca 10 cm od okraje desek s tím, že se nebudou tolik prohýbat a nemusím dávat další lať uprostřed. A výsledek? Šlápnete-li na okraj bloku, tak ten se krásně pod Vaší vahou zhoupne a druhý konec zvedne o 20 nad terasu. SHIT. 

Rychlé řešení: Dávám při pokládání terasy pod okraj všech bloků nařezané zbytky latí a nadávám jak špaček.

Správné řešení: dát dvě latě na úplný okraj desek a jednu do prostředka. Ano tehdy jsem ušetřil asi 800 za další latě. A teď už se 4. rokem chystám to spravit. Ale komu by se chtělo těch 650 vrutů vyšroubovat a poté zase zavrutovat zpět?

Terasa připravená k nastěhování komplet vybavení včetně grilu
Možná se také necháte inspirovat a pustíte se do díla. Největší výhoda našeho řešení je opravdu v možnosti zazimovat dřevo na tuhou zimu.

8 komentářů:

  1. To je super, líbí se mi, jak je ta podlaha super lehce rozmontovatelná v případě potřeby :) Prosím více takových tipů!

    OdpovědětVymazat
  2. My máme také dřevěnou terasu. Chtěli jsme, aby nám ladila se zahradou, a když by byla hliníková nebo železná, tak by se zahradou tolik nesplynula. Dřevěná terasa tak pro nás byla jasnou volbou a rozhodně toho nelitujeme.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem dřevěnou pergolu dlouho chtěl, nakonec u nás ale vyrostla hliníková pergola. Musím říct, že je to prakticky bezúdržbové, takže toho nelituji. Navíc dneska už jsou ty designy takové, že to prakticky nepoznáte. Jasně, dřevo to sice není, ale je to levnější, rychleji postavené... :) Co více si přát. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hliníkové pergoly jsou super. Jak píšete, ta bezúdržbovost je určitě výhoda. Jen podle mě ne na každou zahradu se taková pergola hodí. Někde se podle mého názoru více hodí dřevo. Já jsem se právě nedávno díval na takové ty dřevěné zahradní altány a okamžitě jsem si nějaký takový altán představil u nás na zahradě. Asi si ho tam nechám postavit.

      Vymazat
    2. Nad něčím takovým teď také hodně přemýšlím. Nemůžu se ale pořád nějak rozhodnout, jestli investovat spíš do pergoly nebo markýzy proti dešti. Díval jsem se, že ty markýzy jsou podstatně levnější a myslím si, že k nám na terasu by se něco takového hodilo mnohem víc. Ještě to ale pořádně promyslím.

      Vymazat
  4. Tak to se mi vážně líbí. :) My máme na terase dost podobnou podlahu. Ještě nám nějaká dokonce i zbyla. Přemýšlela jsem co s tím a napadla mě jedna věc. Příští rok chceme kupovat na zahradu takový přelivový bazén a právě mě napadlo, že dřevěná podlaha kolem něj by mohla vypadat vážně hezky. Možná i o něco lépe, než třeba nějaká dlažba nebo něco podobného.

    OdpovědětVymazat
  5. Za mě fajn řešení. Líbí se mi to. My jsme vsadili na www.aumex.cz a jsme také dost spokojení. Super kvalita, výdrž a vůbec všechno. Oleje máme pak od www.osmo.cz. Taky fajn. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě fajn řešení. Líbí se mi to. My jsme vsadili na Aumex a jsme také dost spokojení. Super kvalita, výdrž a vůbec všechno. Oleje máme pak od Osmo. Taky fajn. ;)

      Vymazat