středa 11. července 2012

Houpačka - plánování (materiál)

Požadavky na houpačku znějí celkem jasně, tak nezbývá než naplánovat samotnou realizaci. Plánování probíhalo ve třech navazujících krocích:

  • výběr materiálu
  • rozmyšlení rozměrů a postupu
  • nákup chybějících dílů

Materiál


Tentokrát se materiál trochu zkomplikoval, protože bude potřeba víc než samotné dřevo:

  • Dřevo
Dřevo je samozřejmě základ. Našel jsem pěkné zbytky ze stavby dřevěnice. Konkrétně smrkové trámky 10x10cm délky 3m. Ty jsou parádní na nohy. Další potřebný díl je překlad nad nohy, na kterém budou viset houpačky. Ten jsem potřeboval co nejdelší. Trámky byly ale maximálně 3m a to je málo. Nejdelší jsem našel 4m dlouhou smrkovou fošnu 22x4cm a z toho už půjde něco vyrobit. Posledním chybějícím prvkem je horizontální zpevnění nohou. Na to byl po ruce zbytek modřínové fošny ze stavby pískoviště.
  • Kování
Na spojení takto velkých trámků je potřeba již větší kalibr než obyčejné vrutíky. Pro spojení levé a pravé nohy jsem využil metrické šrouby, stejně jako pro uchycení nohou k patkám. Pro jistotu jsem dal i samojistné matice. Pro pevné přivrutování jsem poprvé vybral pořádné tesařské vruty 10x120mm. Na zavěšení samotného houpadla jsem našel  pěkné háky se šrouby.
Hák se šroubem pro uchycení houpadla.

  • Kotvení
Pro mně asi největší noční můra. Jsem přesvědčený, že konstrukce by držela díky váze dřeva i bez kotvení, ale jistota je jistota. Zvažoval jsem několik variant. Nejjednodušší by byly zemní vruty. Ale ta cena na 10cm trámky! Nejlevnější co jsem sehnal byly za cca 550 Kč /kus. A to je moc. Nejlevnější je kotvící kolík. Ale ten mi za tu cenu zase připadal moc fórový. Nejtradičnější jsou zemní patky k zabetonování. Ty jsou ověřené, rozumně drahé a v mnoha provedeních. Nevýhodou je nutnost betonování - což pro mně bude poprvé (ale co není že?). Takže to patky vyhrály a spolu s nimi i hobby beton.

Kotevní patka k betonování
Kotvící kolík
Zemní vrut ke kotvení
Na závěr ještě lákadlo na další část: plánování rozměrů a postupu.

Žádné komentáře:

Okomentovat