pondělí 25. června 2012

Motorová pila

Zpočátku ujasním trochu termíny. Správně bych měl psát řetězová pila. Ta může být benzínová nebo elektrická. Nicméně vžitý termín je motorová pila pro obě kategorie i já jsem zvyklý jej takto používat. Pokud opravdu chci rozlišit, tak používám elektrická motorová pila. Tolik na úvod.

Proč si pořídit motorovou pilu?

Protože občas potřebuji přeříznout větší trám nebo vytvořit kolečka a podvozek pro mašinku. A tam selhávají jakékoliv jiné prostředky. Jediná alternativa, která mne napadá je pila ocaska (např. Bosch 900 E). Ta zastane službu při řezání trámků, ale u podvozku k mašince by opět nejspíše neuspěla.
Jeden z momentů, kdy je těžké si něco počít bez motorové pily.

Výsledek po několika minutách práce s motorovou pilou

Bezpečnost

Co je na motorové pile nevýhoda je její objektivní nebezpečnost. Většina ostatních nástrojů má kryté ostří a mnohá bezpečnostní vylepšení. Bohužel čepel motorové pily je vždy odkryta a připravena ublížit. A zatímco při okružce to při maximální nešikovnosti odnese článek prstu, tak u motorovky hrozí opravdu vážná až smrtelná zranění. O bezpečnosti se tu nebudu déle rozepisovat. To se nedá načíst! Moje rada je postupovat jako se poštěstilo mně:

Po pořízení pily jsem měl dvouhodinové školení práce s ní pod dohledem profesionála, který nám kácel les. Ukazoval mi co a jak, jak správně držet, jakým způsobem řezat. A hlavně potenciální rizika (vtažení, odražení čepele...). Potom jsem šel s ním odvětvovat náš les a tři dny jsem pobíhal pod dohledem s pilou v lese a vypálil desítky nádrží.
Já při odvětvování po shození dřeva na stavbu.
Teď mohu tvrdit, že s pilou umím bezpečně řezat, ale stejně k ní vždy přistupuji s maximálním respektem a pečlivě si vše rozmyslím, než začnu bezhlavě řezat. 

Elektrická nebo benzínová?

Z mého pohledu je odpověď jednoduchá. Záleží k jakému účelu ji budete potřebovat a ideální je mít obě. Já mám doma benzínovou a chtěl bych spíše elektrickou. Tu si mohu naštěstí rychle kdykoliv půjčit, takže to zase není tak akutní.

Proč je výhodnější mít elektrickou? Ze dvou hlavních důvodů:

  • palivo

Používám ji jednou za dva měsíce a starat se neustále o optimální směs paliva je únavné. Obavy o čerstvý benzín, správný poměr oleje jsou vzhledem k tomu, že jsem jednu pilu už takto zničil docela oprávněné. 

  • hluk a smrad
Elektrická pila je řádově tišší. Smrad linoucí se z motorové mi docela vadí, člověk tím načichne a musí se  neustále převlékat. Navíc netuším jaké zplodiny z toho lezou. Když řežu na zahradě u zeleniny, tak dám přednost elektrické.


Při svých tesařských pokusech jsem vždy v dosahu prodlužovačky, takže odpadá největší výhoda benzínové a to mobilita.  

A proč mám tedy benzínovou? Pořídil jsem si ji v momentě, kdy jsme chystali dřevo na barák a byl jsem s ní velmi často v lese odvětvovat. Tam už z principu věci je elektrická zcela k ničemu.

1 komentář:

  1. Dobrý den, to s tou motorovou a řetězovou pilou je taková moje úchylka. Vždycky opravuju lidi, kteří to říkají špatně. Taky mám doma jen klasickou řetězovou, nikoliv motorovou. :) Nicméně kvalitní nářadí je prostě základ. Já mám řetězových pil hned několik a beru je z dílny podle situace. Na vyvětvování v lese mám menší, pak mám s dlouhou lištou na těžbu... Prostě taková slušná výbavička čtyřech různých pil. :)

    OdpovědětVymazat